Narzędzia marketingowe dostępne dla każdego zarządcy

Budowanie rozpoznawalności, pozyskiwanie nowych wspólnot mieszkaniowych, wzmacnianie relacji z właścicielami lokali czy kreowanie marki osobistej to tylko nieliczne cele, jakie można osiągnąć dzięki przemyślanym działaniom marketingowym. Internet oferuje dużo narzędzi, które zarządca może wykorzystać w swoim codziennym marketingu. Większość z nich dostępna jest za darmo.


Zarządcy nieruchomości wszelkiego rodzaju działania marketingowepowinni zacząć od stworzenia strategii, profesjonalnie zwanej strategią marketingową. Nie chodzi jednak o to, aby przygotowywać kolejny obszerny dokument, z którego może nic nie wyniknąć. Chodzi o spędzenie dwóch godzin z długopisem nad kartką i zastanowienie się, jakie działania można podjąć w celu osiągnięcia założonego celu. Jakiego celu? Na to pytanie odpowiemy sobie w dalszej części.


Big Idea

Planowanie przyszłości, zakładające określenie założonego celu, należy zacząć od analizy stanu wyjściowego, czyli sprawdzenia, jakimi narzędziami dysponujemy, jakie są nasze mocne i słabe strony, z jakimi zagrożeniami musimy się mierzyć i przed jakimi szansami stoimy. Jeżeli prowadziliśmy już jakieś działania marketingowe, to warto sprawdzić, jakie efekty one przyniosły, co dzięki nim osiągnęliśmy, oraz ustalić, czy osiągnięte efekty spełniły nasze wymagania. Często zdarza się, że wdrożone już wcześniej rozwiązania przynoszą korzyści, z  których nie zdawaliśmy sobie sprawy.

Jak już ustalimy stan naszej wiedzy i zasobów, należy przejść do drugiego etapu, czyli określenia celu, szczegółowych działań oraz wyznaczenia odpowiedniej grupy docelowej. Określenie celu możemy porównać do wykreowania tzw. Big Idea – głównej koncepcji lub głównego motywu, zamysłu. W przypadku zarządcy nieruchomości może to być cel związany z pozyskaniem nowych wspólnot mieszkaniowych, wzmocnieniem relacji z dotychczasowymi klientami – zarządami wspólnot lub właścicielami lokali. Zarządca może również stwierdzić, że chciałby rozwinąć dotychczas niezagospodarowaną gałąź związaną z zarządzaniem np. usługę księgowości. Określenie celu jest niezbędne, ponieważ determinuje dalsze działania operacyjne. Jeżeli celem będzie pozyskanie nowych wspólnot mieszkaniowych, to do jego realizacji niezbędne będzie zwiększenie rozpoznawalności firmy wśród zarządów wspólnot mieszkaniowych lub firm deweloperskich. Jeżeli natomiast celem będzie zwiększenie przychodów, to może wymagać on wynegocjowania wyższej stawki za zarządzanie posiadanymi już nieruchomościami lub pozyskanie nowych wspólnot. Najlepiej jest określić jeden nadrzędny cel i podporządkować mu bieżące zadania, tzw. działania operacyjne. Ułatwia to jego osiągnięcie oraz nie odwraca uwagi od bieżącej działalności. W przypadku zarządzania nieruchomościami wyznaczenie odpowiedniej grupy docelowej nie będzie aż tak skomplikowane, jak ma to czasami miejsce w innych branżach. Zarządcy mogą kierować swoje działania szeroko, czyli do wszystkich właścicieli lokali, lub skupić się na określonej grupie – tylko osobach znajdujących się w zarządzie wspólnoty. Wszystko to zależeć będzie od celu oraz wynikających z niego działań operacyjnych.


Strona internetowa

W ten oto sposób opracowaliśmy strategię. Teraz należy wybrać odpowiednie narządza do jej realizacji. Najbardziej uniwersalnym narzędziem marketingowym jest zbudowanie własnej strony internetowej. Wydawałoby się, że w XXI w. jest to już standard wykorzystywany przez każdego zarządcę. Nic bardziej mylnego, nadal bardzo dużo z nich nie posiada strony internetowej.

Strona internetowa może służyć do różnych celów – może być wizytówką przedsiębiorcy w Internecie, jak również bardziej rozbudowanym środkiem komunikacji zakładającym prowadzenie bloga lub umieszczanie na niej komunikatów. Utworzenie prostej – wizytówkowej strony internetowej nie jest kosztowne. W sieci dostępne są kreatory, które umożliwiają skorzystanie z gotowych rozwiązań w niskiej cenie. Koszt strony wzrośnie jeżeli zarządca zdecyduje się zbudować ją na zamówienie i wyposażyć w niestandardowe funkcje np. dostęp do rozbudowanych baz danych. Zakładając, jednak że będzie to jedynie dobrze wyglądająca, wizytówkowa strona internetowa, zarządca nieruchomości poświęci  czas tylko na jej przygotowanie i coroczne wykupienie web hostingu (zapewnienie publikacji strony internetowej).


Facebook

Kolejnym najpopularniejszym narzędziem, które może wykorzystywać zarządca w swojej codziennej pracy, jest Facebook. W przeciwieństwie do strony internetowej jego założenie nie wymaga nakładów finansowych. Założenie i prowadzenie profilu jest darmowe. Natomiast zarządca nie może potraktować profilu na Facebooku jak wizytówkowej strony internetowej. Będzie musiał zaangażować się w tworzenie treści samemu lub zlecić to komuś z zewnątrz. Jeżeli zdecyduje się prowadzić profil samodzielnie, powinien pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Przede wszystkim powinien być konsekwentny – publikować regularnie treści np. raz w tygodniu, dwa razy w miesiącu lub raz na miesiąc. Zachowanie tej zasady jest kluczowe, ponieważ sporadyczne publikowanie treści nie buduje więzi pomiędzy nadawcą (zarządcą) a grupą, do której planuje dotrzeć. Wstawienia jednego dnia kilku postów, a następnie niepublikowanie niczego przez dłuższy czas negatywnie wpływa na obraz przedsiębiorcy. Publikując, należy pamiętać o profesjonalizmie, czyli zamieszczaniu treści związanych z branżą, a nie komentowanie np. spraw politycznych na profilu firmowym. Przygotowane posty powinny być przynajmniej raz przeczytane przed wstawieniem na Facebooka. Warto również zwrócić uwagę, czy zamieszczona grafika lub film nie zawiera elementów, które nie powinny znaleźć się w sieci np. publikując dokument, warto zasłonić dane umożliwiające identyfikację wspólnoty lub odbiorcy. Kolejną zasadą, o której warto pamiętać, to publikowanie różnorodnych treści. Jeżeli ostatnio opublikowaliśmy np. zdjęcie pionowe elewacji jednego z zarządzanych przez nas budynków, to warto w następnym poście opublikować krótki film lub zdjęcie poziome klatki schodowej. Różnorodne treści przyciągają różnych odbiorców.

Czego powinien wystrzegać się zarządca, planując swoją przygodę z Facebookiem? Przede wszystkim powinien unikać zbyt częstego lub sporadycznego publikowania treści. Zbyt częste publikowanie treści może zmęczyć odbiorcę i przynieść odwrotne efekty. Sporadyczne publikowanie treści negatywnie wpływa na obraz zarządcy, lepiej nie posiadać profilu w social mediach niż nic na nim nie publikować. Zarządca powinien również unikać dzieleniem się tymi samymi treściami, publikowanie tylko filmów wideo lub tylko postów bez zdjęć źle wpływa na algorytmy generujące wyświetlenia. Nie powinien również publikować za długich postów. Długie publikacje powinny być zarezerwowane dla szczególnych okoliczności. Natomiast bieżące posty powinny być krótsze w swojej treści. Często popełnianym przez zarządców błędem jest nieuzupełnienie informacji o firmie. Zdarza się, że osoby zainteresowane usługami najpierw trafiają na Facebooka, a dopiero później na stronę internetową, dlatego w obydwu miejscach warto zadbać o poprawność danych.


Instagram i LinkedIn

Coraz częściej zarządcy do komunikacji wykorzystują Instagrama i LinkedIn. Instagram, po zwiększeniu liczby  znaków, jakie można opublikować w jednym poście, wydaje się dobrym rozwiązaniem jako narzędzie wspierające np. zarządcę posiadającego już stronę internetową. Założenie Instagrama w takiej sytuacji pozwala dotrzeć do innej – zazwyczaj młodszej grupy odbiorców. Działania podjęte w ramach tej aplikacji będzie w dużej mierze opierać się na wizualnej prezentacji działalności – filmach i zdjęciach, przez co wymaga podstawowej wiedzy w zakresie obróbki zdjęć i filmów. Fakt ten dla niektórych zarządców nieruchomości może stanowić barierę uniemożliwiającą skorzystanie z tej platformy. Co istotne, założenie Instagrama i jego prowadzenie nie wymaga żadnych dodatkowych kosztów. Korzystając z Instagrama, warto stosować zasady opisane powyżej.

LinkedIn rekomendował będę natomiast jako aplikację służącą budowaniu rozpoznawalności i marki osobistej w środowisku branżowym. Publikując posty, warto kierować się opisanymi wyżej zasadami, szczególnie tymi dotyczącymi Facebooka. LinkedIn podobnie jak Instagram powinien być wykorzystywany jako narzędzie wspierające. Trudno będzie obronić tezę, że jego prowadzenie wpłynie na pozyskiwanie nowych wspólnot mieszkaniowych. Zazwyczaj na LinkedIn komunikują profesjonaliści do profesjonalistów z wykorzystaniem branżowego języka, co może odstraszyć właścicieli lokali. Warto jednak pamiętać, że sam fakt posiadania silnej pozycji w branży może wpłynąć pozytywnie na wizerunek zarządcy wśród klientów i kontrahentów.


Canva

Zarządcy, którzy planują bardziej zaangażować się w swoją działalność marketingową, mogą do obróbki graficznej wykorzystać darmowe programy dostępne w Internecie, jednym z nich jest np. Canva. Jest to platforma do projektowania graficznego udostępniająca narzędzia do tworzenia grafik, prezentacji, gadżetów promocyjnych i stron internetowych w mediach społecznościowych. Wykorzystuje ona interfejs „przeciągnij i upuść”, który upraszcza proces projektowania. Korzystanie z Canvy wymaga większego poziomu zaangażowania niż ma to miejsce w przypadku wymienionych wcześniej aplikacji. Warto również, przed korzystaniem z platformy, zapoznać się z filmami instruktażowymi zamieszczonymi w Internecie.


Mateusz Górski

fot. Pixabay

Przewijanie do góry